Duży spadek ilości obsługiwanych kontenerów w Gdyńskim Porcie

Duży spadek ilości obsługiwanych kontenerów w Gdyńskim PorcieGdyński Port z uwagi na położony po sąsiedzku port w Gdańsku nie ma lekkiego życia. W szczególności że konkurent z sąsiedztwa postawił bardzo wysokie wymagania, w ciągu ostatniego czasu wiele zainwestował, i to wszystko spowodowało, że pewna grupa klientów zdecydowała się na dokonanie zmiany. Sytuację tę bardzo dobrze będą pokazywać liczby. W ubiegłym roku terminal BCT obsłużył o 120 tysięcy mniej jednostek kontenerowych w nawiązaniu do poprzedniego roku, co daje spadek o blisko 25 procent. Duży spadek odnotował również terminal GCT Gdynia, z kolei w nim było to na poziomie niecałych dwunastu procent. Widać więc bardzo dobrze, że póki co Gdynia została trochę w tyle w porównaniu z sąsiadującym Gdańskiem. W ciągu minionego roku paru światowych, znanych armatorów zaczęło współpracować z DCT, również nowi przewoźnicy którzy zaczynają wysyłki kontenerów w nasz region Europy raczej będą wybierać Gdańsk. Wiadomo, że konkurencja jest ważną rzeczą, szczególnie jeśli porty praktycznie sąsiadują, lecz zaczynają się pojawiać głosy o tym, że taka sytuacja nie jest zdrowa.

Duży wpływ na aktualną sytuację Portu Gdyńskiego mają spore opóźnienia w projektach umożliwiające obsługę jednostek o największej długości. Aktualnie jeszcze nie pogłębiono kanału, co sprawia że niemożliwe jest obsłużenie najdłuższych kontenerowców, pomimo tego że infrastruktura w porcie na to pozwala. To był podstawowy powód przejścia grupy przewoźników do portu w Gdańsku, gdyż ich statki zwyczajnie nie dawały rady dopływać pod terminal z powodu kanału o niedostatecznej głębokości. Poza tym na całą sytuację nałożyło się załamanie tranzytu do Rosji i znaczne spowolnienie gospodarcze w Chinach, i w efekcie wyniki nie były najlepsze. Portowe władze są przekonane, że kolejny rok przyniesie jednak znaczne odbicie. Zakończono bowiem kilka zaczętych kilka lat temu projektów, które przygotować mają terminale na bezpośrednie przyjmowanie dużych kontenerowców. W dużym stopniu modernizacji oraz powiększeniu uległo wyposażenie, znacznie unowocześniono też place do składowania i wykonano odpowiednie programy informatyczne które mają pomagać w zarządzaniu całym portem.