Dynamiczny rozwój kolejowej infrastruktury na terenie portów Trójmiasta
Żaden port prezentujący do miana nowoczesnego nie ma szans na rozwój, jeśli nie będą do niego doprowadzone odpowiednio przepustowe dojazdowe trasy, i to nie tylko drogowe lecz i pociągowe. Póki co infrastruktura kolejowa pozostawia naprawdę sporo do życzenia, w szczególności w przypadku portów będzie jeszcze sporo do zrobienia w tej kwestii. Jeśli chodzi o Trójmiasto, to tu znacznie lepiej będzie pod tym względem wypadał Port w Gdańsku. W pierwszym miesiącu aktualnego roku do użytku została oddana linia 226 z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego. Dodatkowo w trakcie budowania jest drugi tor tej trasy, przez co już od września składy będą mogły jeździć w każdą stronę, z przepustowością w okolicach dwustu składów na dzień. Zamierzenia są znacznie większe, bowiem zgodnie z tym, co mówią przedstawiciele Portu Gdańskiego przepustowość trasy ma być zwiększona sześciokrotnie. Dlatego też już teraz wykonywanych jest kilka bardzo ważnych inwestycji, jakie na pewno pomogą w zrealizowaniu tego celu, a kilka nowych będzie na etapie projektowania, konsultacji czy kompletowania koniecznych pozwoleń.
Równie spory zakres prac jest realizowany w porcie w Gdyni. Przede wszystkim port ten zamierza dostosować swoją infrastrukturę do parametrów sieci TEN-T. Będzie to między innymi pozwalać na obsługę znacznie dłuższych oraz cięższych składów niż w chwili obecnej, bo aż do 740 metrów długości. Przeprowadzona przy okazji kompleksowa modernizacja sterujących systemów będzie się z kolei przyczyniać do dużego powiększenia się poziomu bezpieczeństwa, a jednocześnie poprawi płynność przejazdów na terenie portu. Jednym z bardziej obiecujących projektów, które naprawdę by mogły na długie lata poprawić stan połączeń kolejowych w Gdyni, jest modernizacja dwóch tras przebiegających przez tę miejscowość. Aktualnie linie mają tylko i wyłącznie po pojedynczym torze, a poza tym nie mają zasilania elektrycznego, więc obydwa te obszary byłyby do zrobienia. Aktualnie ten właśnie projekt jest w trakcie studium wykonalności, a po ukończeniu tego etapu będzie można zaprezentować najlepsze rekomendacje i rozwiązania. Planowany koszt to ponad półtora miliarda złotych, a szacowany termin ukończenia w roku 2021.