Zadania konosamentu w międzynarodowym handlu drogą morską.

Morski transport odgrywa obecnie bardzo ważną rolę w światowym handlu, obsługując około 80 procent przepływu produktów handlowych na całym świecie stanowi tak naprawdę jego kręgosłup. Jednym z głównych dokumentów, jakie są wypełniane przy w zasadzie każdym załadunku jest konosament,znany także jako przewozowy list morski lub z angielska Bill of Lading. W wolnym tłumaczeniu będzie on oznaczał potwierdzenie załadowania
ładunku na pokład statku, i stanowi dowód wysłania produktów w podróż do portu docelowego. Podczas morskiego transportu towar umieszczony na statku jest pod opieką przewoźnika, a w porcie docelowym jest on wydawany posiadaczowi Bill of Lading. Sam konosament uznawany jest zaZadania konosamentu w międzynarodowym handlu drogą morską jeden z rodzajów papieru wartościowego który reprezentuje towar, przez co czemu często jest on obiektem transakcji handlowych, nie ma problemów żeby go kupić lub sprzedać, a także przekazywać przy użyciu cesji. Niezwykle ważną cechą konosamentu jest fakt, że nie będzie on żadną umową na przewiezienie ładunku, jest tylko oficjalnym potwierdzeniem jego przyjęcia na trasie, która została do niego wpisana.Konosamenty wystawiane są w kilku egzemplarzach, a każdy z nich będzie pełnoprawnym oryginałem,najczęściej jest stosowane rozwiązanie zawierające trzy oryginały. Niekiedy wykonuje się również jakieś kopie, lecz na ich podstawie nie można żadnym sposobem dysponować towarami na statku. Bill of Lading jest przygotowywany i pieczętowany przez mające upoważnienie od spedytora, przewoźnika lub armatora osoby, a następnie po opłaceniu wszystkich należności przekazywany właścicielom towarów. Przy transporcie oceanicznym raczej nie są praktykowane wysyłki konosamentów razem z towarami na pokładzie, najczęściej są one przesyłane do odbiorców za pomocą kuriera,w przypadku krótkich tras czasami używana będzie do tego poczta kapitańska. Bardzo ważne jest dokładne pilnowanie tych dokumentów, gdyż w przypadku zagubienia lub zniszczenia oryginałów wydanie ładunku zostanie po prostu wstrzymane. Procedury w tego typu przypadkach trwają dość długo, z tego też powodu należy dokładać wszelkich starań, aby nic nie zaginęło.