Uroczystość otwarcia w symboliczny sposób nowego Jedwabnego Szlaku z Azji do Europy.

Podstawowym sposobem przewozu towarów z Chin do krajów europejskich są potężne kontenerowce, mogące jednorazowo zmieścić na pokładzie blisko dwadzieścia tysięcy tradycyjnych kontenerów. Morski przewóz ma wiele zalet, jest bardzo bezpieczny, tani, a dobrze rozwinięta infrastruktura portowa daje rzeczywiście duże możliwości obsługi transportowanych ładunków. Lecz jego główną wadą jest czas, ponieważ najczęściej na pokonanie drogi między portami potrzeba parę tygodni. Z tego też powodu spedytorzy poszukują różnych sposobów na zwiększenie szybkości przewozu ładunków, między innymi wykorzystując do tego kolej. Jak pokazuje doświadczenie, transport odpowiednio przygotowanymi pociągami ma duże zalety, które będą się przyczyniać do zwiększenia jego popularności. W pierwszej kolejności istotny jest czas, w niejednym przypadku kontrahenci nie mogą tak długo oczekiwać na zamówione produkty, więc decydowali się na znacznie kosztowniejsze paczki lotnicze. Teraz podróż kolejowego składu między Chinami a Europą będzie trwała maksymalnie piętnaście dni, a jednocześnie będzie o jedną trzecią tańsza niż samolot.

Pierwsze bezpośrednie połączenia pomiędzy Chinami a Polską powstały już przed trzema laty, pociągi przywoziły towary na stację w Łodzi, a potem wracały bez ładunku. W bieżącym roku w czerwcu nastąpił kolejny ważny krok w handlowej wymianie pomiędzy Chinami a Europą, czyli w symboliczny sposób został uruchomiony nowy Jedwabny Szlak. Symbolem tym był skład towarowy jadący z Chengdu do stolicy, przewożący w dwudziestu dwóch wagonach części do samochodów i elektronikę. Otwarcie w symboliczny sposób nowego Jedwabnego Szlaku pomiędzy Azją a Europą.
Pociąg ruszył ze stacji początkowej 8 czerwca zeszłego roku i po przejechaniu około jedenastu tysięcy kilometrów i niecałych dwóch tygodniach podróżowania zameldował się w Warszawie. Dużo będzie wskazywać na to, że ta trasa będzie chętnie wybierana przez kontrahentów, ze względu na szybkość przewozu i stosunkowo niskie koszty. Poza tym nasze firmy czynią starania, żeby kontenery nie wracały puste jak jeszcze niedawno, lecz wypełnione naszymi produktami spożywczymi, między innymi sokami, owocami czy też różnego rodzaju słodyczami. Dzięki temu ogólne koszty transportu mogą się znacznie zmniejszyć, dając jeszcze więcej konkurencyjności składom kolejowym.