Plany na budowę portu kontenerowego

Plany na budowę portu kontenerowego

Plany na budowę portu kontenerowego

Mimo że aktualnie na światowych rynkach pojawił się dość duży kryzys wiążący się z kontenerowymi przewozami, to następne polskie porty dość poważnie rozważają inwestycje w tym kierunku. Wzorem do naśladowania może być tu port DTC w Gdańsku, jaki pomimo kryzysu sporo powiększył w ubiegłym roku całkowitą wagę obsłużonych towarów drobnicowych, i ma w planach kolejne inwestycje na duże sumy w celu usprawnienia obsługi. Ostatnio zaczęły krążyć pogłoski, że na budowę kontenerowego portu bardzo dużą chęć zaczęło mieć Świnoujście. Zapewne może to być chęć pójścia za ciosem, bo w końcu na ukończeniu jest tam ogromna inwestycja obejmująca terminal gazu, w każdym razie już w październiku ubiegłego roku zaczęto poszukiwania partnera, który by chciał zainwestować w budowę a następnie przejął zarządzanie uruchomionym terminalem. Póki co są to tylko pierwsze przymiarki, władze portu póki co na razie odmawiają wszelkich komentarzy. Ale działania, które zostały poczynione, to znaczy zaczęcie szukania inwestora świadczą wyraźnie o tym, że do projektu tego w Świnoujściu podchodzi się naprawdę poważnie.Sporo będzie wskazywać na to, że planowany terminal powstanie na wschodzie od falochronu. W chwili obecnej tam się znajduje plaża miejska, jednak jeśli projekt ruszy to wyłączona ona zostanie z turystyki. Tak jak wspominano już, władze portu na razie odmawiają jakichkolwiek komentarzy , jednak w ZMPSiS od kilkunastu miesięcy realizowane są prace przygotowawcze do budowy. Jak informują miejscowe źródła głównym wykonawcą miałaby być chińska lub koreańska firma, a całość szacowana jest na ponad dwa miliardy złotych. Lecz aby można było w ogóle ruszać z pracami, konieczne będzie otrzymanie zezwolenia Rady Miasta, ale również przygotowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla wybranego terenu. Jeżeli nie wystąpią przy tym problemy i projekt będzie zaakceptowany, to po wystawieniu wszystkiego planowane jest obsłużenie około miliona kontenerów w skali roku, co będzie dawać prawie 800 tirów na dobę. A Świnoujście dołączyć wtedy będzie mogło do coraz liczniejszego grona portów na naszym wybrzeżu, mających możliwość przeładunku kontenerów.