Największy kontenerowiec w dziejach portu Gdynia

05 czerwca 2015 roku rano do nabrzeża BCT zacumował MSC Charleston – najogromniejszy kontenerowiec w przeszłości gdyńskiego portu. Mierzący więcej niż 320 metrów statek jest jednocześnie najdłuższym statkiem jaki do tej pory obsługiwano w Gdyni.

MSC Charleston skonstruowany został w 2006 w koreańskiej stoczni Hanjin Heavy Industries ma pojemność prawie 8100 TEU (jednostka ekwiwalentna pojemności kontenera o długości 20 stóp) – dla porównania, uprzedni rekordzista, zarówno rozładowywany w BCT, MSC Krystal miał pojemność 5 762 TEU. Zarazem, statek o długości 324m i szerokości 42 jest najdłuższym i jednym z największych, jakie do tej pory odwiedziły Gdynię.

MSC Charleston przypłynął do Gdyni z Kłajpedy na Litwie i zostanie w porcie przez blisko dobę. W tym okresie przeładowanych zostanie ok. 1,5 tys. kontenerów a statek wyruszy w kolejny rejs do Antwerpii w Belgii.

Odwiedziny tak znaczącego kontenerowca to następny dowód na to, że mimo wahań rynkowych wciąż istnieje zapotrzebowanie na obsługę w Gdyni statków pełnomorskich – mówił Krzysztof Szymborski, prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Największy kontenerowiec w dziejach portu Gdynia

Organizowane na kolejne lata przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia rozbudowa obrotnicy portowej oraz pogłębienie kanału portowego do 15,5 m pozwoli to na obsługiwanie statków o pojemności do 12-13 tys. TEU – czyli takich, jakie ustanawiają trzon współczesnej floty kontenerowców dalekomorskich.

Bałtycki Terminal Kontenerowy z siedzibą w Porcie Gdynia, uruchomił obsługę kontenerów w 1979 roku. Jest nie jednym z najogromniejszych terminali w regionie Bałtyku i drugim, co do rozmiarów terminalem kontenerowym w naszym kraju. Przeszedł w prywatne ręce w 2003 roku. Rekord w obsłudze kontenerów odnotowano w 2007 roku, kiedy obroty BCT wyniosły 493 860 TEU. Jednoroczne możliwości przeładunkowe sięgają 750 000 TEU, a możliwa zdolność przeładunkowa wynosi 1,2 mln TEU. Firma angażuje teraz 300 pracowników i kontroluje 23% polskiego rynku przeładunków kontenerowych. Spółka jest w dobrej formie finansowej, jest też znaczącym i docenianym pracodawcą w Gdyni i Trójmieście. BCT dyktuje korporacyjny, portowy „benchmark” w zarządzaniu terminalem oraz w standardzie świadczonych usług. Bałtycki Terminal Kontenerowy obsługuje zdecydowaną większą część ładunków skonteneryzowanych w stosunkach morskich w Polsce.

źródło BCT