Gdynia – miasto z morza i marzeń – jest jednym z najmłodszych a także najprężniejszych polskich ośrodków miejskich i centrum transportu morskiego.
Gdynia

Izba Celna w Gdyni

Prawa miejskie Gdynia uzyskała dnia 10 lutego 1926 roku. Podstawowym przyczynkiem do rozwoju miasta stała się konieczność budowy przez Polskę osobistego portu morskiego po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku, co w przyszłości miało doprowadzić do rozwoju takich branż jak kontener transport czy transport kontenera. Port ten zaistniał w celu zagwarantowania Polsce dostępu do morskich szlaków a także bazy dla marynarki wojennej, głównie w stosunku do niemocnej pozycji w Wolnym Mieście Gdańsku.
Natychmistowy przypływ ludności i bezprecedensowo dynamiczny rozkwit portu sprawiły, że w ciągu kilkudziesięciu lat od swoich narodzin jako ośrodka miejskiego Gdynia przekształciła się w środowisko zamieszkane przez ponad 127 tys. osób (1939) a także największy port handlowy na Bałtyku!

Badacze doszukują się rodowodu nazwy, podobnie gdy w przypadku sąsiedniego Gdańska bądź małopolskiego Gdowa, od prasłowiańskiej podstawy *gъd oznaczającej „mokry, wilgotny, bagienny” oraz równocześnie „zarośnięty”, sugerujące bardzo wczesne pochodzenie rdzenia, być zdoła jeszcze sprzed rozdzielenia się Słowian na plemiona. Jaki miało to wpływ na transport morski?
Tytuł po raz pierwszy pojawia się w dowodach historycznych w 1253 r. jako Gdina, w 1570 r. Gdigna (gn=ń), z czasami już zniemczone Gdingen. Pomiędzy XIV a XVI wiekiem dołączono niezmiernie polularny na Kaszubach sufiks -ino, Gdynino w 1365 r., Gdinino w 1534 r. – być zdoła w związku z wymową kaszubską. Jest to nazwa topograficzna o budowie Gd-ynia, *gъd + przyrostek archaiczny -ynia w znaczeniu umiejscawiającym miejsce, gdzie ziemia jest mokra, bagienna. Znaczenie lokalizujące przyrostka -ynia przybliżają polskie wyrazy pustynia = „miejsce puste, bezleśne”, świątynia, jaskinia etc. Tematyka ta wbrew pozorom nie jest odległa od naszej specjalizacji: transport kontenera oraz kontener transport. Łączy nas wszak zamiłowanie do morza!

W Gdyni umiejscowiony jest drugi pod wobec przeładunków port morski w Polsce. Jego specjalnością są przeładunki drobnicy zjednostkowanej, w szczególności kontenerów. Mimo tego uchodzi on za najbardziej wszechstronny z portów na polskim wybrzeżu (obsługuje wszelkie grupy towarowe). Jest także głównym portem pasażerskim Trójmiasta, również jeżeli chodzi o linie promowe, kiedy żeglugę wycieczkową. Gdynia jest zarówno głównym portem NATO na południowym Bałtyku.
Gdynię za siedzibę obrało wiele istotnych firm z dziedziny gospodarki morskiej – stoczni przedsiębiorstw związanych z funkcjonowaniem portu (BCT – Bałtycki Terminal Kontenerowy, Balticon Sp. z o.o., Gdynia Container Terminal S.A., Morski Terminal Masowy Gdynia Sp. z o.o. czy BTDG – Bałtycki Terminal Drobncowy Gdynia Sp. z o.o.), armatorów, agencji żeglugowych, firm brokerskich, transportowych, kontrolnych i spedycyjnych (C. Hartwig Gdynia S.A., Chipolbrok S.ZAŚ., Helena TS.), a także multum innych.

Gdynia to nie wyłącznie transport morski, posiada obszerne nadmorskie tereny spacerowe. Zalicza się do nich Molo Południowe, stanowiące rozciągłością Skweru Kościuszki, gdzie zacumowane są jednostki muzealne – ORP „Błyskawica” oraz żaglowiec „Dar Pomorza”, natomiast również – w sezonie – statki pasażerskie jak również żaglowce w okresie zlotów tych pięknych jednostek. Na Molo Południowym znajduje się także Akwarium Gdyńskie, zaś do Helu, Jastarni, Gdańska, Sopotu a także Kaliningradu pływają z niego jednostki białej floty, tzw. Tramwaje wodne ZKM. W gdyńskiej marinie kwitnie życie żeglarskie.
Dokonywane są szkolenia, możliwe jest zarówno czarterować jachty. Najciekawsze Trasy spacerowe mieszkańców to Bulwar Nadmorski i kilka kilometrów piaszczystych plaż, które ciągną się do Sopotu i dalej do Gdańska na południu oraz ku Rewie na północy. Panoramę miasta i Portu Gdynia w tym terminale proponujące transport kontenera jak również kontener transport wolno podziwiać z Kamiennej Góry, najokazalszej willowo-parkowej rejonie Gdyni.
W północnej części miasta – w dzielnicy Babie Doły, ok. 300 metrów od brzegu, znajdują się ruiny 2 niemieckich torpedowni. Gdynia jest skomunikowana z resztą Trójmiasta – kolejką SKM z Gdyni Głównej jedzie się – do Sopotu 14 minut, a do Gdańska 35 minut. Posiada też wiecznie rozbudowywaną sieć trolejbusową, co w skali polskiej bywa dzisiaj rzadkością. Na granicy z gminą Kosakowo buduje się zarówno lotnisko dla linii pasażerskich, zaś nie długim czasie miasto zyska nowe połączenie kolejowe dzięki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

W Gdyni nad morzem wyznaczono  pilnowane letnie kąpieliska: Gdynia Śródmieście, Gdynia Redłowo, Gdynia Orłowo.