Dynamiczny rozwój gdańskiego portu.
Port w Gdańsku już jakiś czas temu zdobył pozycję lidera w naszym kraju, co nie oznacza wcale, że dalej nic nie robi. Jest zupełnie inaczej, realizowane są kolejne projekty które mają umocnić znaczenie tego miejsca i zwiększyć jego możliwości przeładunkowe. Już w chwili obecnej Port w Gdańsku jest jedynym portem w rejonie Bałtyku, który może obsługiwać połączenia bezpośrednie z azjatyckich krajów. Poprzez liczne inwestycje w kolejową i drogową infrastrukturę, robionym przez władze Gdańska i polski rząd ma on zapewnione wyśmienite połączenia z obszarami dalej leżącymi od morskiego brzegu, będąc równocześnie pewnego rodzaju bramą do tranzytu towarów do państw Europy Środkowej i Wschodniej. Bardzo dużą zaletą Portu w Gdańsku jest jego położenie, ma on doskonały dostęp do morza a oprócz tego 17-metrowy kanał podejściowy, co umożliwia obsługę największych jednostek. Jeśli dołoży się do tego nowoczesną infrastrukturę i wyposażenie portu, to będzie zupełnie wiadome, z jakich powodów stał się on liderem na naszym wybrzeżu.
Jednak mimo takiej pozycji, władze portu planują jeszcze więcej inwestycji, aby swoją pozycję utrzymać. Wymienia się wśród nich uruchomienie kolejnego nabrzeża głębokowodnego, rozpoczęto ją początkiem tego roku. Na tę inwestycję port przeznaczył około 290 milionów złotych, a głównym wykonawcą jest belgijska firma N.V.BESIX. W końcówce lipca wbiciem pierwszego pala podtrzymującego rozpoczęły się roboty budowlane, które mają potrwać parę miesięcy, ich zakończenie planowane jest jeszcze przed zimą. Nowe nabrzeże zostanie postawione na 211 takich palach, z jakich każdy będzie miał blisko dwa metry średnicy i waży prawie dwadzieścia pięć ton. Te wielkie pale w pierwszym etapie wbijane są przy pomocy wibracyjnego młota, a później dobijane będą przy użyciu kafara hydraulicznego. Planowane tempo prac to cztery pale w ciągu dnia, przynajmniej tak dużo zadeklarowała firma zajmująca się pracami, więc ich wbicie powinno zająć około dwóch miesięcy. Następną częścią inwestycji jest wybudowanie całej konstrukcji nowego nabrzeża na wbitych wcześniej palach, co powinno się skończyć w ciągu następnych paru miesięcy.
zródło:gospodarkamorska.pl